måndag, september 24

Äntligen! Now we all can sing the Bokhandelsblues!

Här kommer boken som jag har längtat efter i snart tio år! Det är inte nödvändigtvis så att kunden alltid har fel, men ibland är de verkligen ute och cyklar i cirklar runt trafikljusen. Tyvärr vågar jag inte skriva om roliga/vansinniga/hårresande frågor som dyker upp i bokhandeln längre, eftersom jag gav upp min anonymitet för ett par år sedan. Självklart vill jag ju inte hänga ut mina kunder, de är ju det bästa jag har! Men nu kan alltså både ni och jag få frossa loss med Jen Campbells Bokhandelsblues. Tråkigt nog har jag inte boken i min hand än, men självklart kommer en rapport så snart jag läst den. Jag var bara helt enkelt tvungen att tipsa om den ändå precis just idag, för om ni hittar den på bokmässan den här veckan så köööööp! (Leta efter Känguru förlag. Bara det här att Neil Gaiman har blurbat att den är rolig är ju ett helt köpargument i sig.) Glöm inte att stoppa tillbaka ögonen i huvudet efter avslutad läsning bara.

"Den som säger att det inte finns några dumma frågor har aldrig träffat någon som letar efter en ny bok av Anne Frank, någonting skrivet av Jane Eyre, George Orwells 1986 eller Enid Blytons skildring av en knarkarkvart. Och då kommer ändå ovanstående exempel från de minst korkade kunderna i den här boken. Följ med på en absurd, skrattretande, frustrerande och vansinnig tur i bokhandelsvardagen.
Här finns människorna som i stället för böcker vill ha barnpassning, någon som står i kön åt dem på posten, kortspelssällskap, mjölk och skruvmejslar. Möt också bedragare, hälare, missförstådda författare, smygnazister och kunden som bryter samman när boken hon tagit ledigt från jobbet för att läsa inte finns i lager. 

Jag läste en bok på sextiotalet. Jag kommer inte ihåg författaren, eller titeln. Men den var grön, och den fick mig att skratta. Vet du vilken jag menar? 

Om min dotter vill köpa ungdomsböcker, behöver du titta på något slags legitimation då? Hon fyllde tretton i helgen. Jag kan visa bilder på tårtan. Du kan räkna ljusen. 

Leder böcker elektricitet? 

"Så rolig. Så sorglig ... Läs den och sucka."
Neil Gaiman 

JEN CAMPBELL har en universitetsexamen i litteratur, arbetar i en bokhandel i London och är även verksam som poet och novellist."

3 kommentarer:

Perny sa...

Låter som en fantastiskt rolig bok, det är alltid roligt att få frusta över andras dumhet och låtsas att man själv är felfri :D

Snubblade in på din blogg på grund av ditt fantastiska namn. Jag skriver en trilogi (kanske jag kommer bli en missförstådd författare någon dag) med ett namn mycket likt ditt, har inte sett någon ha det namnet tidigare. Det är mycket vackert.

Anonym sa...

Wow, awesome blog layout! How long have you been blogging for?
you made blogging look easy. The overall look of your website is
great, let alone the content!

Take a look at my web site; Dragon City Cheat Engine

Anonym sa...

Please let me know if you're looking for a author for your blog. You have some really good posts and I think I would be a good asset. If you ever want to take some of the load off, I'd absolutely love to write some articles for your
blog in exchange for a link back to mine. Please blast me an email
if interested. Cheers!

Feel free to surf to my web page :: psn code generator (www.youtube.com)