torsdag, januari 29

Ett graviditetsmittat boktips

Egentligen skulle jag skriva om ungdomsböckerna som jag har läst den senaste veckan, men tyvärr så upptäckte jag just att någon idiot har tryckt på fast forward, så nu är min lunch nästan slut. Därför tänkte jag istället berätta om den lektyr som jag och min förste styrman slogs vilt om igår ikväll.

Det är inte många böcker jag har råkat utför i mitt liv som framkallar sådan frenetisk högläsning och så många lömska attacker för att slita boken ur händerna på din medmänniska. Nej, inte alls många, men detta är sannerligen en av dem. (Nu är ni allt nyfikna va?)

Boken som jag och förste styrman läste tillsammans igår var den eminenta äktenskapskrossaren Namnguiden av Solveig Norberg. Missförstå mig inte nu - det är den absolut bästa namnboken vi har hittat hittills, i kombination med almanackan behöver man inget mer. Den sträcker sig från klassiker som Anna, Greta och Karl hela vägen till Kaninen och Nöffekorven (dock ej godkända namn.).(Än.)

("Nöffekorven" är vad de flesta desperata föräldrar upptäcker att deras barn "ser ut som" när det väl har kommit ut och ska ge dem en efterlängtad vink om sitt namn.)

Problemet är bara att man måste välja. Och helst vara eniga också. Vilket kan vara liiiiite svårt när det enda förste styrman ryar om hela kvällen är: "Lucifer! Lucifer! Har du skrivit upp Lucifer än?? Det betyder faktiskt ljusbärare står det här. Skriv upp Lucifer nu!"

Nej, jag har inte skrivit upp Lucifer. Så det blir nog Nöffekorven ändå. Tror ni att man kan få det godkänt med en fet muta?


3 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, jag köpte den här boken till min gravida kompis, och hon har också pratat om det där med att de flesta föräldrar inte får någon ledtråd av hur bebisen ser ut när den kommer.

Vår teori är att det är därför gamla namn kommer tillbaka, för att bebisen är skrynklig och mest påminner om folk på ens mormors äldreboende.

Anonym sa...

skriv en lista... När barnet kommer; riv listan o börja om på nytt med att hävda att just DET namnet måste vara det rätta medan partnern förkastar alla dina förslag (o vice verca). Efter tre veckor; välj ett namn som ingen av er har som favorit men som ni iaf kan enas om...

Anonym sa...

Mitt tips är att börja diskussionen INNAN ni blir gravida. Enda chansen att åtminstone ha en rimlig shortlist till dagen D. Tyvärr är det ju för sent för er, Alwilda, men om någon som funderar så smått på barn läser det här så...