onsdag, november 26

Årets grymmaste julklappar 9-12 år

Fear not, julklappsköpare, jag har inte glömt er (jag är bara lat). Här kommer julklapparna till de lite större kidsen (och sedan är det bara tonåringarna kvar):

Den osynliga
Lisel Indahl
"Elvira är tolv år och har flyttat från Stockholm till en ny stad med sin familj. Hon vantrivs och vill bara 'hem'. I sin dagbok skriver Elvira om allt som är jobbigt. Bland annat om de mystiska saker som börjar hända i den nya lägenheten. Till exempel hörs pianospel från lägenheten när ingen är hemma, Elviras röda mössa försvinner, osten äts upp, och någon bäddar Elviras säng och gör hennes matteläxa när hon är i skolan. Någon till och med skriver kommentarer i hennes dagbok! Men vem?" (Citat Rabén & Sjögren.)

Dagbok för alla mina fans 1: Gregs bravader
Jeff Kinney
Lättläst och vansinnigt rolig för den som vill läsa något kul! En fräschare mer uppdaterad version av Berts dagbok skulle man kunna säga. Full av små teckningar över allt i de skrivboksrandiga sidorna. Stor succé både för yngre och äldre läsare. Finns att läsa på nätet (på engelska) här.

Hemligheten på Crampton Rock 1: Amiralens arvinge
Chris Mould
11-årige Stanley Buggles ärver en herrgård av sin avlägsne (ja, till och med alldeles okända) släkting amiralen Bartolomeus Swift. Huset ligger på ön Crampton Rock och Stanley får till slut lov att åka ensam dit för att titta på det (naturligtvis inte HELT ensam, hans föräldrar sätter honom på tåget i ena änden och husets hushållerska tar emot honom i den andra). Men varför måste man vara inomhus före skymningen? Och varför är egentligen alla katter på ön trebenta? Och SA verkligen den där gäddan i glaslådan på väggen någonting, eller är det bara Stanley som håller på att bli galen?

Skuggporten
Lene Kaaberbøl
En spännande fantasyberättelse som till skillnad från sina kompisar i hyllan går att lyfta med en hand (dvs ca 200 sidor istället för de obligatoriska 1000+.)

"Anna bor tillsammans med sin pappa i ett växthus i trädgården bakom villan. Det har hon gjort ända sedan hennes mamma försvann sju år tidigare. Varför det, kan man undra. Annas pappa säger att huset är farligt. Han säger också att han inte vet var Annas mamma är. Men Anna, som snart fyller 14 år, vet att vuxna ljuger ibland. Hon bestämmer sig för att leta rätt på sin mamma, och hon vet mycket väl var hon ska börja – i det gamla huset. Och det är där som hon hittar skuggporten ..." (Citat Rabén & Sjögren.)

Jag såg honom först
Eva Susso
Och så en för alla de där tjejerna som springer skrikande mot varandra av lycka varje gång de ses. Även om det bara var fem minuter sedan sist.

"Tja! Det är jag som är Diana och går i sjuan. Mina bästisar och jag gillar att fika och snacka killar. Allt var lugnt mellan oss tills Edgar Flemming började i vårat plugg. Det var jag som såg honom först! Men Maja och Anisa kärade också ner sig. Typiskt. Vem av oss skulle få första kyssen?

'Det är ju precis så här jag och mina kompisar tänker! När jag kom hem efter skolan sprang jag upp på mitt rum och läste den, jag älskade den verkligen! Det var verkligen som att läsa om sitt eget liv, det var jättekul!' Sarah 12 år." (Citat Rabén & Sjögren.)

Jag såg honom först är den första delen av tre i serien "Hemligheter och pinsamheter".

Inga kommentarer: