fredag, september 26

Fredag: Favorit i repris #3

I morgon blir det Bokmässa för mig och ca 40 000 andra ömfotade, lyckliga boknördar. Det blir Bokhoror IRL, Penguinmuggar (hörde jag 3 för 2?), en vilt signerande Björn Hellberg (som Calliope redan har kunnat pricka av på sin lista) och maaaaassoooooor av böcker! Det känns alldeles strålande, om jag får säga det själv. Men idag är det fortfarande fredag, och på fredagar latar vi oss. Så ni får helt enkelt hålla till godo; här kommer ytterligare en favorit i repris:



Tis 2 jan 2007 14:41:

" (...) Över julen har jag bland annat läst Drömmaren och sorgen av Eva-Maria Liffner. Den ligger mig extra varmt om hjärtat eftersom den handlar om Tjolöholms slott på västkusten strax utanför Kungsbacka. Eftersom jag är uppvuxen i Kungsbacka så har jag firat en och annan midsommar där - för att inte tala om alla bad, julmarknader och brännbollsmatcher med klassen (och ca 14 000 grillade korvar ... det var nog någonstans där som jag till sist fick nog och började tugga på en buske istället. Så egentligen ska jag nog tacka Tjolöholm för min första stapplande vegetarianism också.).

Citat ur förlagets presentation:
"År 1897 får arkitekten Lars Israel Wahlman i uppdrag av familjen Dickson att rita ett elisabetanskt slott vid halländska kusten. Wahlman reser till Skottland för att få idéer och hans upplevelser ger en försmak av de besynnerligheter som ska kanta hans arbete med Dicksons Tjolöholm – en storslagen byggnad där luften är tung av girighet, kärlek och plötslig död."

Om boken sägs det också att den är ett sagospel, en midsommardröm, och där håller jag fullständigt med. Det är sannerligen en drömväv av mystiska händelser som Liffner har skapat, och jag bara älskar det! Men så har jag ju alltid älskat Tjolöholm också, kan knappt bärga mig tills jag får åka dit igen nu när jag har läst boken. Den här gången ska jag titta närmare på skogsfigurerna i hallen, och se efter om Puck sitter kvar uppe på skåpet inne i fru Dicksons rum. Har ni någon gång vägarna förbi Kungbacka, så missa för all del inte avfarten från E6:an till Fjärås strax söder om Kungsbacka. Följ skyltarna till Tjolöholm för en resa in i en annan tid. Bara grindstugan kommer att få er att smälta ihop i en liten pöl av hänförelse. Men tills dess: läs boken! Trevlig resa!

För dig som vill veta mer alldeles nu genast: Tjolöholms slott"

Inga kommentarer: