tisdag, augusti 19

Detta skulle ha blivit en recension av The Host men det blev visst en text om Bella istället


Det måste vara något fel på mig, för de invändningar som jag har mot Stephenie Meyers böcker verkar aldrig ha särskilt mycket gemensamt med de invändningar som den stor kritikerskaran har. Jag stör mig helt enkelt inte på samma saker.

Jag har till exempel förstått att två av problemen med Bella i Twilight skulle vara att A) vi inte känner till hennes favoriträtt, och att B) hon inte har någon personlighet.

A) säger jag: Va?
Hur många andra huvudpersoners favoriträtter kan du räkna upp egentligen? (Själv har jag inte ens någon favoriträtt. Hjälp, det är bäst att jag hittar på en genast så att folk kan lära känna mig ordentligt.)

B) säger jag: Va?
Om man tycker att Bella inte har någon personlighet, så har man nog råkat läsa en annan bok. Bella är den gnälligaste, mesigaste, veligaste och antagligen den mest osympatiska huvudperson som du någonsin kommer att möta. (I hård konkurrens med Cathy i Svindlande höjder förstås. Japp, boken som Bella läser i Eclipse. Så kom inte och säg att Meyer inte vet vad hon pysslar med.)

De här invändningarna är i mina ögon bokens styrkor. Poängen är att vem som helst skulle kunna vara Bella. Hon är ganska intetsägande, så att vi alla ska kunna placera oss i hennes ställe. Ju mindre vi vet om vad hon föredrar för musik, desto lättare kan vi identifiera oss med henne. Bella är dessutom sällsynt klumpig och irriterande, så vi behöver inte ens skämmas över våra tillkortakommanden. Det finns alltså ingen anledning att en vampyr inte skulle kunna bli kär i - och dessutom stå ut med - mig med. Kanske är det så att det fungerar i verkligheten med? Kanske måste man inte vara smidig och sprudlande och intressant för att någon ska tycka om en? Kan Bella så kan jag. Detta är i mina ögon Bellas funktion.

Sedan att Bella går från odräglig til awesome i den sista boken har ju också sin poäng. Det är väl dit vi alla vill nå? Till vår egen, personliga fulländning. Och om gnälliga Bella kan - då kan sannerligen jag med. (Visserligen har jag inte evigheten på mig. Men så är jag ju inte fullt så väck i huvudet som Bella heller.)

(Jag inser att det här är egentligen bara samma sak som har sagts förut, fast nu har jag också sagt det.)

Det jag själv stör mig på allra, allra mest i Twilightböckerna är att Stephenie Meyer verkar har en så SÄLLSYNT dålig redaktör. Med den försäljningen hon har så tycker man ju att de skulle ha råd med någon som tvingade henne att använda en synonym eller två ibland. (Fast den här åsikten är jag nog knappast heller ensam om. ) (Ha!)

Mm, jaha. Nu var det ju inte detta jag skulle skriva om. Jag skulle ju skriva om vad jag tyckte om The Host. Fast jag måste nog omgruppera först. En katt på magen, en kopp te kanske. I'll be back.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant att några irriterar sig så mycket över Bella. Ja, kanske så indentifirade mig med henne av många liv avgörande skillnader, men hon är som några av mina gamla kompisar från tonåren. När man ville bli omtyckt, men var osäkert, när minsta lilla kommentar angående ens klädder kunde fördunkla resten av dagen osv. Men dock det finnaste med Bella är att hon kan se finna drag hos både hennes far, som är mest av allt frånvarande, hennes varulv kompis som är en riktig 'pendejo' (pain in the ass för spansk taland) och sist men inte minst, hennes manipulerande sanna kärlek Edward.

Det finns mycket både dåligt och bra om Bella, men det jag finner så underart hos henne är att hon har större hjärta en man borde ha vid hennes ålder.

Förresten, när jag läste att Meyer hade inspirerat sig i Stolhet och Fördom så kunde jag inte se hur Edward och Darcy var lika. Däremot så påminner Edward om Jane Eyre's egen Mr Rochester. Manipulativ och envis. Åt andra sidan, Jane Eyre har ett speciellt plats i mitt lilla romantiska hjärta.

Valeria

Sarah sa...

Edward Rochester är ju en av inspirationskällorna till Edward Cullen.

För att ta likheterna mellan Cathy och Bella ännu längre så måste jag BD-spoila. Jag talar om händelsen som inträffar just när Jacobs del byts mot Bellas andra del....