söndag, augusti 17

Edward Cullen recenserar Breaking Dawn

Jaha, då var det roliga slut då. Breaking Dawn är utläst och intryckt i bokhyllan till nästa törstande läsare kommer för att kasta sig över den (jag har de tidigare delarna utlånade åt lite olika håll).

Okej, den kunde varit bättre, men herregud, det är Bella och Edward vi snackar om. Vi förväntar oss inget Nobelpris. Bara de är där och visar lite huggtänder och passion så är jag nöjd. Jag tyckte att den sista boken var ganska seg lite här och var, men när jag till slut hade läst ut den så var det ändå mycket motvilligt som jag slog ihop boken. Jag gillar vegetarianvampyrvärlden, och jag kommer att sakna den. Troligtvis kommer jag till och med att läsa hela berättelsen en gång till, ur Edwards synvinkel, när Midnight Sun kommer ut - hur tragisk den tanken än förefaller mig. Jag misstänker att abstinensen helt enkelt kommer att tvinga mig.

Helena har skrivit en mycket bra analys på Bokhora, som jag till fullo skriver under på. (Förutom den där biten med New Kids on the Block då. *Brrr* Själv var jag mer en ... ja, vad var jag egentligen? Pojkbandshatare är det enda ord som tydligt kommer för mig ... ) Ni hittar hennes text här.

För er som har läst boken och vill läsa något vansinnigt roligt har jag en riktig godbit att avsluta med. För er som inte har läst boken, men som har tänkt att göra det vill jag utfärda en GIGANTISK SPOILERVARNING! Hela bokens handling avhandlas nämligen här:

Edward Cullen recenserar Breaking Dawn.

*SPOILERVARNING IGEN* (Nedanför bilden på Stephenie Meyer.)



Vi lämnar Bella och Edward för den här gången, men nu äntligen i den trygga förvissningen om att (citat tagit ur minnet från någon fansite):

Bella sucks in all the right ways!


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,


11 kommentarer:

Anonym sa...

Men... vad är den sista godbiten? Du länkar till min recension igen där. Det var väl inte meningen? Jag vill veta vad Edward har att säga!

(Nog för att den är fantastisk på alla sätt och vis, men... Hehe.)

PS: NKOTB-eran var en liten parantes i mitt liv, eller ett kort stopp på vägen mot den perfekta musiksmaken. :) Och jag var elva.

Piratdrottningen Alwilda sa...

Ånej!! Sorry! Puh, vilken tur att du såg det, tack! Har fixat det nu.

Mhihihi, skojade lite bara. Men jag var också den enda i min klass i mellanstadiet som lyckades stå emot trycket. Möjligtvis tyckte jag att Donnie (?) kanske var liiite snygg ... Fast brorsan Marky Mark (mwooahahaha, undrar vem som bär ansvaret för det namnet?) var snyggare. Tyckte jag då. När jag var elva.

Anonym sa...

Det var ett fantastiskt set att se på hela Twighlight serie. Jag gillar hennes synpunkt och köper det. Det är bra att klumpiga tonåriga tjejer representeras ute i böcker som denna.

Men kan nog inte hjälpa att jag fortfarande känner mig lurad av Meyer och hennes fade out av deras första natt tillsammans. Nåja, man får inte allt här i livet.

Förresten, jag tror att detta är rätt länk till Edwards recension http://community.livejournal.com/lion_lamb/1651773.html

Piratdrottningen Alwilda sa...

heartandcore: Ja, precis den länken är det! Har lagt in den rätt i inlägget nu också.

Och ja, jag tycker överhuvudtaget att det kunde ha varit några fler Bella och Edward-ögonblick i de två senare tredjedelarna av boken. Liiite mer vampyr-Starlet hade jag nog kunnat leva med ...

Känns det inte också som om Volturitemat inte är riktigt avslutat? Jag funderar på om Meyer har lämnat en liten öppning ifall hon skulle få tvärpanik. En surprise-uppföljare år 2015 eller så? (Eller så är jag bara desperat. Jag tror att det är dags att läsa något annat nu ... )

Anonym sa...

Det har varit oerhört svårt att lämna Edward och Bella bakom när jag går till jobbet. För att inte snacka om när jag cyklar från och till jobbet (30 - 40 min är nog för en hel del tänkande) Har till och med haft lite roligt åt att läsa Katie MacAlister vamp smut, som är mycket mera Harlequin än timid vampyr förälskelse. Men nu när man verkligen är det en lång tid innan nästa bra skräckis eller vampyr roman kommer, läser jag långsamt min sista Neil Gaiman bok. *krammar boken till sig*
Jag måste säga att även om jag retar mig på Meyer's stil (i visa delar) och sen är det hennes moral kakor. Så tycker jag oxå att det är så herligt att en american housewife och mormon på köpet har lyckats med att ge ut inte bara en book, men en trilogi. *tar av sig haten* Det är häftig, bruden.

Vampyrhora sa...

HAHA! Sjukt rolig sammanfattning från "Edward" (som vi ju får se på bio redan den 21 november nu, yay!). Särskilt slutklämmen. :)

Heartandcore, håller med om att Meyer fadade ut lite för tidigt på bröllopsnatten men hey, hon är trots allt mormon.

Vampyrhora sa...

PS: En kvartett har mormonhemmafrun klämt ur sig nu, plus en vuxenroman med sfi fi-tema, The Host. Har inte läst den än, har någon av er gjort det?

Anonym sa...

Hallå!! Titta förbi o hjälp vad med böcker du läser *ler* Då får göra nån typ av top 10 lista så jag kan läsa!!
Hoppas vi ses snart igen o Tack för senast!
Kram Elenor

Anonym sa...

Jadå, hon är en produktiv hemmafru/mormon. Det är bra jobbat att skriva och samtidigt försöka vara en bra mormon/mor/hemmafru. Det är nog så att man kan inte komma bort från vem man är kulturelt. Särskilt en stark religiös troende. Man får vara nöjd med att både Edward och Bella fick slutligen ha hela evigheten på sig för att nå sin pervo potensial. Även om de fick barn och blivande pojkvän på köpet. :P Det där gav mig en sådan skratt anfall att jag fick lägga ner läsandet innan jag kunde lugna ner mig.

Piratdrottningen Alwilda sa...

Elenor: Det var väldigt trevligt att träffas! Om du är nyfiken på mina favoritböcker så kan du gå in på min profilsida (nästan längst upp till höger i bloggen), där har jag listat några av mina favoritböcker längst ner.
Hoppas att vi ses snart igen!

För övrigt har jag läst The Host i somras på semestern, och jag tänkte försöka hinna lägga ut en text om detta imorgon.

Anonym sa...

Mååste bara fråga :P Har dom sex i den sista boken? ;)