måndag, juli 7

Piratologi

Var för ett par veckor sedan på dop i Sveriges utan konkurrens absolut grymmaste kyrka. Och det är inte bara för att jag själv är döpt där en gång i tidens begynnelse (min tids begynnelse i alla fall). Nej, i den här kyrkan hittar man något alldeles extraordinärt om man vågar sig förbi altaret och ner i den klaustrofobiska stentunneln bakom. Om man har mod nog att klättra ner för den urgamla stentrappan, och dessutom lyckas undvika att bli knockad av det låga taket (skippa de högklackade), så hamnar man nämligen i ... alldeles äkta piratgrav.



I de två ståtliga marmorsarkofagerna ligger kaparkaptenen Lars Gathenhielm, kanske mer känd som Lasse i Gatan, och hans kaparhustru Ingela. Ni förstår ju själva varför jag har blivit som jag har blivit. Jag hyser gott hopp om det lilla barnet vars dop vi bevistade, samt om hennes bror som också är döpt på samma ställe. De lär bli fina rekryter på bokhavet i sinom tid, efter en sådan storslagen början!

Om ni skulle vara på utflykt på västkusten i sommar och känner er lite morbida, så kan ni besöka denna aktningsvärda sevärdhet i Onsala kyrka, ca 3 mil söder om Göteborg. (Bara att som pirat bli begrav inne i en kyrka måste ju ses som en bedrift i sig.) Hälsa från mig, så kanske ni slipper bli hemsökta efteråt. Bindlarna som var fästa runt hans ben, strax under knäna och vid anklarna, bands nämligen upp vid en undersökning av hans kvarlevor 1956. Sedan dess kan han gå igen.

Den här veckan kommer jag i sann sjörövaranda att berika era liv med (ja, ni med en räv bakom örat har ju förstås redan gissat det) tips om piratböcker!

*bugar och tar emot folkets jubel*

Inga kommentarer: