måndag, juni 11

Viktig samhällsinformation: J.K. Rowling - The Casual Vacancy

J.K. Rowlings nya bok The Casual Vacancy släpps på engelska den 27 september, och enligt förlaget Wahlström & Widstrand bör den vara översatt och redo för utgivning i Sverige ungefär till november. (Japp, årets julklapp alltså.) Boken är ca 500 sidor lång och handlingen beskrivs så här: 

"När Barry Fairweather oväntat avlider knappt fyrtio år gammal hamnar den lilla engelska byn Pagford i chock.
Med sitt kullerstensbelagda torg och den historiska klosterkyrkan förefaller Pagford att vara en ren idyll – men bakom den rara fasaden är det ett samhälle i krig. Rika i strid med fattiga, tonåringar i strid med sina föräldrar, hustrur i strid med sina män, lärare i strid med sina elever … Nej, byn Pagford är inte vad den synes vara.
Och den tomma stol Barry efterlämnat i grevskapsrådet blir snart källa till den största strid byn någonsin har upplevt. Vem kommer att stå som segrare i det val som utmärks av passioner, dubbelspel och oväntade avslöjanden?
The Casual Vacancy är en tankeväckande och oupphörligt överraskande roman, fylld av svart humor."
Jag kan inte sluta tänka på att det måste vara sjukt nervöst för Rowling att släppa den här boken ifrån sig. Till och med ännu värre än för andra författare kanske, för hon vet ju verkligen att varenda rad, varenda mening kommer att granskas av bokstavligen miljontals kritiska ögon. Hjälp. Om inte det är skrivkrampsframkallande så vet inte jag.
Först fattade jag det som att den här boken skulle vara en deckare, men nu är jag mer osäker (tack och lov). Tyvärr är jag så osugen på att läsa deckare att det inte ens hjälper att det är Rowling som är författaren. Men nu har jag blivit en smula mer intresserad, ingen poliskommissarie har nämnts än i alla fall. Puh!
Men inte kan jag vänta på den svenska utgåvan. Det här blir en sådan där bok som det gäller att läsa samma dag den släpps på engelska, för redan dagen därpå kommer den att vara sönderanalyserad på nätet. De flesta har ju säkert väldigt höga förväntningar, mina är dock (konstigt nog) ganska låga. Kanske blir jag överraskad? Jag hoppas det. Spännande ska det bli i alla fall!

Inga kommentarer: