måndag, september 6

Måns och Mari - eller gammal vänskap rostar aldrig

När jag var liten älskade jag Kaj Beckmans årstidsböcker om Måns och Mari. Måns och Mari om våren kunde jag i princip utantill innan jag ens hade lärt mig läsa (och således var så liten att det nästan är löjligt). Till min stora lycka upptäckte jag förra året att En bok för alla skulle ge ut böckerna igen i nyutgåva (självklart försvann mina gamla exemplar till bokhimlen för många, många år sedan). Så nu har jag samlat på mig Måns och Mari om vintern, sommaren och våren och i dagarna kompletterar jag samlingen med den fjärde och sista delen i serien: Måns och Mari om hösten.

För ni vet ju hur det funkar. När jag står där om fyra år och vill läsa mysiga böcker om årstiderna för mina barn - ja, då finns de inte att få tag i längre. Ty så grym är bokvärlden. Och det är klart att Grymme-Carl och lilla Hoppsan också ska kunna lura varandra med lejon i trädgården och fundera över vem den där Matti är egentligen, och varför i hela friden Måns och Mari bor där ...? (Det eventuellt sorgliga svaret på den frågan anser jag vara varje barns rätt att få filosofera sig fram till själv. Men hur som helst så verkar de ju ha det bra i alla fall. Det var min lilla tröst när jag var liten, hur klen den än nu var. *sniff*)

7 kommentarer:

Emmas Bokhylla sa...

Jag hade en samlingsvolym och laskade den over allt annat! Underbart! Jag kan fortfarande langta efter den, fast nu ligger den nerpackad, om inte bortlanad till min brorson. Men den boken maste jag ha tillbaka...!

Alskar En Bok For Alla, man kan hitta sa mycket underbara bocker i nytryck dar!

Piratdrottningen Alwilda sa...

Jag vet, utan En bok för alla hade många bokskatter gått ur tiden alldeles för tidigt!

Lade idag beslag på det sista exet i bokhandeln av "Salomon, den rostiga spiken" också. Helt oslagbar historia om en kanin som har den udda talangen att han kan förvandla sig till en rostig spik. You've got to love En bok för alla!

Maud Bengtsson sa...

Vi jobbar i samma lokaler som ABF, som säljer En bok för alla. Så nu äger jag tre av böckerna, saknar "Hösten" men den är på G. Det är så jättefina böcker. Mina barn är stora men.....vill dem ändå, till mig själv :)
Kul att du är tillbaka!!

Anonym sa...

Jag samlar dem också just av rädsla att de ska vara borta när knatten är stor nog att läsa dem!

Anonym sa...

Jag tänkte förresten nu när jag läste dem att Matti nog är deras mamma, fast författaren väljer att lämna det öppet för andra tolkningar.. När jag var liten funderade jag också mycket på det där!

Piratdrottningen Alwilda sa...

fullbokhylla: Ja du. Nu när du säger det så kanske hon faktiskt är det. När jag var liten uteslöt jag det på grund av hennes gråa hår, men det är ju faktiskt inte alls omöjligt. Får läsa om dem och filosofera lite till helt enkelt! =)

Piratdrottningen Alwilda sa...

Maud: Tack! Det är kul att vara tillbaka!