fredag, mars 27

Bilderböcker med mys och rys

Pytte har inte gjort mycket väsen av sig idag - antagligen är stackarn helt utslagen efter sin 5-dagarskonsert (med samma låt ... ). Jag tar i alla fall tillfället i akt att tipsa om några grymma bilderböcker:

För artonde gången - ni HAR väl läst Ett lamm till middag (Steve Smallman, Libris)? Annars får ni se till att få lite fart på benen, för det är fortfarande en av de absolut bästa bilderböckerna som finns att uppbringa just nu. Jag läste den på sagostunden (ja, igen! Temat var nämligen "Vargsagor" ... ) i lördags, och barnen var fullkomligt trollbundna ( - som vanligt). En säker källa har också avslöjat att det är en ny Smallman-bok på gång till sommaren, och jag ser fram emot detta så mycket att jag knappt kan sluta studsa upp och ner i stolen! (Försöker dock allt vad jag kan eftersom det är så jobbigt att skriva när man studsar upp och ner hela tiden.)



En annan underbar historia är Sagan om den underbara familjen Kanin och monstret i skogen av Jonna Björnstjerna. Till min ofantliga glädje har den nu kommit i nyutgåva hos En bok för alla samtidigt som uppföljaren Sagan om den underbara familjen Kanin och ... Fru Skräck! har kommit ut på Bonnier Carlsen i dagarna! Båda berättelserna är härligt mysrysliga och handlar om Lillebror som bor med sin underbara kaninfamilj i den underbara delen av Sagoskogen. Men det finns en fruktansvärd del av skogen också ... Illustrationerna är helt fantastiska , varje uppslag är som ett helt konstverk, och jag bara älskar de här böckerna!

Självklart har Pytte redan hört dessa sagor (h*n väntar lite med att titta påbilderna bara), och om till och med en minus 0-åring har koll på grejerna så kan ju inte du vara sämre? Eller hur?

4 kommentarer:

Jenny sa...

Alwilda!

Jag surfar runt bland många bokbloggar. Nu har jag hittat en som jag längtar efter att läsa :-)

/Jenny

Anonym sa...

Måste tipsa dig om en superbra sida. Freestreet heter den.

Få presentkort på Nelly eller inte välja själv.

Gå in här helt gratis Har just nu en supertävling där alla kan vinna. Sägs om 500 på valfritt ställe

http://www.freestreet.se/?r=135

Finns även dem mest kända sidan Gratis Bio samla poäng och få hemm massa snygga prylar ävben där helt gratis

http://www.gratisbio.se/?RecruiterID=48441

Catrin sa...

Min yngsta fick Sagan om den underbara familjen Kanin och monstret i skogen i sitt påskägg ch den togs MYCKET väl emot. Hennes bror läste den också med förtjusning, först för sig själv, sedan högt för alla som ville höra på. Och det ville alla!

Piratdrottningen Alwilda sa...

Catrin: Vad roligt!! Ska själv konsumenttesta boken på sagostunden på lördag då vi ska läsa LÄSKIGA SAGOR ...