söndag, februari 22

Det går inte att komma undan

En gigantisk fiende har dykt upp i min kamp för att röja lite plats åt Bäbis i hemmet. En lömsk fiende som visslar oskyldigt när du går förbi, för att i nästa ögonblick kasta en blank, fin önskebok i ansiktet på dig nästan gratis. Du hör katalogernas prasslande viskningar, du springer förbi de skrikande skyltarna men du kommer inte undan - ty fiendens namn är Bokrean.

Den dagen jag lyckas med att inte köpa en enda bok på Bokrean, den dagen ligger jag förmodligen djupt i den kalla jorden. (Om ens då. Man kan ju alltid hoppas.)

Så, i år har jag i alla fall trillat dit på följande:

Till Bäbis bokhylla:

Tygboken Lilla katten (så Bäbis har något att läsa på BB)
Tre sagor av Jan Lööf (så att förste styrman har något att läsa högt för Bäbis. Han har redan paxat Morfar är sjörövare, den infernaliske landkrabban.)
Min skattkammare 1 (av kär tradition)
Stora Varförboken (för att jag och förste styrman ska lära oss hur saker och ting fungerar innan Bäbis börjar undra)

Och detta följer med av bara farten:

Gunnar av Bob Hansson
Kafka på stranden av Haruki Murakami
Allt dina vänner trodde dom visste men som faktiskt är alldeles FEL av Ulf Ivar Nilsson (i julas slog jag alla mina kollegor i Bezzerwizzer, två gånger på raken. Det finns en anledning till det.)
Och kanske Stjärnguiden (om den är något att ha)

Och sedan är det ju alltid någon hal rackare som slinker ner i korgen när man tittar åt ett annat håll. Undrar vad det blir i år? En fältflora? En hungrig prinsessa? En bok om vädret? Ett gäng leriga grisar?

Bäst att gardera sig med dubbla cykelkorgar - just to be sure.

1 kommentar:

Anonym sa...

glöm för sjutton inte "vem är arg" till bebis bokhylla om den inte redan står där