måndag, september 29

Bibliotekskatten Dewey

Kattoman som jag är så har jag naturligtvis inte kunnat låta bli att läsa boken om Bibliotekskatten Dewey av Vicki Myron.



Boken är en sann berättelse om hur biblioteket i den lilla staden Spencer i Iowa, USA en kall morgon hittade en liten frusen kattunge i bokinkastet. Katten överlevde den kalla natten, om än med frostnupna tassar, och döptes till Dewey Readmore Books. Eftersom detta var på den gamla goda tiden, så lyckades de anställda övertala biblioteksstyrelsen att de skulle få behålla katten. Dewey kom så småningom att bli världens mest berömda bibliotekskatt, och när han dog i november 2006 (endast några dagar efter sin 19:e födelsedag) så publicerades hans dödsruna i nästan 300 tidningar världen över.



Jag tyckte att själva katthistorien var rätt mysig, om än kanske inte stoff till en hel bok. Men för att det ska bli en djupare historia så får man också följa bibliotekets, staden Spencers och Vicki Myrons liv och utveckling. På många sätt är det intressant, speciellt bibliotekets utveckling tyckte jag var rolig att följa. Vickis historia är inte lika rolig, långt ifrån, men däremot nog så modig. Hon drabbas av mycket stora motgångar i sitt liv, allt ifrån en uppslitande skilsmässa till sjukdom och dödsfall. Tyvärr har jag väldigt svårt att läsa om så mycket olycka, jag får ont i magen i veckor efteråt (I know, jag är sällsynt mesig). Men om man gillar katter och tycker att det känns intressant att läsa om en småstads utveckling och en ensam kvinnas aldrig sinande plågor (det VAR inte meningen att det skulle låta så ironiskt!), så ja, då tycker jag nog att du ska bekanta dig med Bibliotekskatten Dewey.

Om inte annat så är han ju faktiskt förfärligt söt.

Uppdatering 2 oktober: Läste just att boken redan är slut på förlaget - efter bara 1 månad! Mer om detta här.



Alla bilder kommer från http://www.spencerlibrary.com/.

Läs även andra bloggares åsikter om

Inga kommentarer: