onsdag, augusti 20

Vi i villa



Efter Breaking Dawn kastade jag mig över pseudonymen Hans Koppels Vi i villa, som jag hittade nedslängd i väskan efter min senaste raid i läsexemplarshyllan på jobbet.

Vi i villa handlar om Anders, som bor i en villa med sin fru, dotter och hund. Han spelar innebandy och har en älskarinna. Men Anders är inte nöjd. Han vantrivs med sitt liv och den ständiga prylhetsen. När grannen en dag visar upp sin nyinköpta, idiotstora bil så brister det för Anders. Hurra, tänker jag, gör något drastiskt! Eller i alla fall kul!

Anders bestämmer sig för att repa lacken på ena sidan av bilen med sin nyckel.

*Gäsp*

Jag kan säga det direkt: det här var inte en bok för mig. Anders delar ut diverse små vardagshämnder i området, och det är ungefär så spännande det blir. Jag gissar att poängen med alla de noggrant beskrivna situationerna hemma i köket ska vara igenkänning.

"Du fyller på glasen.
Jag tyckte det var gott.
Det var det inte. Ren tur att vi inte hade gäster. Jag fattar inte, alla andra kan. Det är bara jag.
Du kan också. Din lasagne, kycklinggrytan ..."

Tyvärr känner jag inte igen mig. En dag, när jag blir gammal, kanske alla mina hjärnceller torkar ut och så börjar jag också prata så där. Eller inte.

Titeln kanske kan ge en vinkning om att jag är fel läsare. Jag och min man är på tok för lata för att bo i villa. Vi skulle aldrig i livet orka rensa ogräs, måla staket och klippa sniglar och gräs i tid och otid. (Och om vi en dag ändå skulle få för oss att vi behöver mer jobb, så har min man redan beställt en asfalterad trädgård.) Vi värderar våra sällsynta söndagsmorgonar i sängen alldeles för högt för att skaffa hund (plus att katter luktar mycket godare). Jag har dessutom gjort det lätt för mig genom att ha man/älskare/förste styrman/kock/läskompis/biodejt/ryggkliare i en och samma person! Jag måste säga att det är extremt bekvämt.

Jag misstänker Marcus Birro för den här historien som till att börja med har hyfsad potential, men som till sist ändå faller ganska platt till marken. Men jag håller en tumme för att jag ska ha fel. Han kan ju faktiskt mycket bättre än så här.

Är det någon som har listat ut vem som skrev Amberville än förresten?


Läs även andra bloggares åsikter om ,

Inga kommentarer: